De infolabels, `smart tags', zijn een nieuwe functionaliteit die Microsoft in Office XP heeft geïntroduceerd. Onlangs werd bekend dat het softwareconcern de infolabels ook had toegevoegd aan de laatste testversies van Windows XP. Maar het concern heeft nu bekendgemaakt dat de definitieve versie van het besturingssysteem, dat 25 oktober uitkomt, geen infolabels zal bevatten. "We hebben na reacties van contentproviders en partners besloten op dit moment af te zien van de infolabels in Windows XP", zo zegt productmanager Robert Fransen van Microsoft Nederland in een reactie. Fransen benadrukt dat Microsoft `nog volledig gelooft in de functionaliteit van smart tags voor gebruikers'. Voor Office XP verandert er dan ook niets. Via infolabels kan Microsoft woorden in Office-documenten of op webpagina's van extra informatie voorzien, of specifieker van links naar sites die die extra informatie bieden. De gebruiker moet daarvoor op het `i'-tje naast het woord in kwestie te klikken. De invoering van de infolabels was en is controversieel, omdat Microsoft uiteindelijk bepaalt naar welke sites gelinkt wordt. En, zo bleek uit de testversie, veel van die sites zijn van Microsoft zelf. Bij bedrijfsnamen werd bijvoorbeeld doorgelinkt naar Microsofts financiële portal MSN MoneyCentral. Volgens critici bediende Microsoft zich met de infolabels van dezelfde praktijken die het concern de langlopende, nu al tijden sluimerende antitrustzaak heeft opgeleverd. Door middel van een dominante positie in de ene markt, in casu besturingssystemen, probeert het concern zijn positie in een andere markt te verstevigen. Dat was eerst het geval op de browsermarkt door de koppeling van Windows met Explorer, en zou zich nu herhalen met de koppeling van Windows aan de webdiensten van het softwareconcern. Volgens Guernsey-analist Chris Le Tocq geven de infolabels Microsoft vooral een sterke positie om gebruikers naar toekomstige betaalde diensten van MSN door te sluizen. Met name de invoering van infolabels in Windows XP, of liever de bijgeleverde Internet Explorer 6, stuitte op verzet. Dit omdat Microsoft dan informatie zou toevoegen aan websites die door andere partijen worden beheerd. Een praktijk die door Wall Street Journal-columnist Walter Mossberg wordt vergeleken met een maker van tv's die aan alle programma's die op de apparaten bekeken worden eigen advertenties en beelden toevoegt. Microsoft had al geprobeerd deze kritiek te pareren door de infolabels standaard uit te schakelen en andere websites code te geven om de functie op hun site te blokkeren. Blijkbaar was dat niet voldoende om contentproviders en partners tevreden te stemmen, waarop het concern heeft besloten de infolabels helemaal uit Explorer te verwijderen. Voorlopig althans, want Microsoft geeft de infolabels niet op. "We zoeken naar een manier om de balans tussen de gebruikers en de contentproviders goed af te stemmen", zo zegt Fransen. De productmanager zegt niet aan te kunnen geven wanneer dat proces afgerond moet zijn. Microsoft komt later donderdag met een officiële verklaring.