De Amerikaanse techreuzen hebben het er maar druk mee. Zo is Microsoft lid van 33 lobby- en belangengroepen in Brussel, tegenover de 15 van Google en 13 van Facebook. Microsoft gaf bovendien in een jaar tijd zeker 4,5 miljoen euro uit aan lobbyactiviteiten, zo blijkt uit het Europese transparantieregister.

Het snuffelen in het register brengt meer aan het licht. Zo merkt Politico op dat Microsoft meer externe consultants inzet als lobbyisten dan welk techbedrijf dan ook. Daaronder vallen onder andere PR-reuzen als APCO (kosten ruim 100.000 euro), Brunswick (200.000 euro), Edelman (25.000 euro) en Cabinet DN waaraan Microsoft met een geschat bedrag van tussen de 300.000 en 400.000 euro het meeste geld uitgeeft. Anderen techbedrijven, zoals Intel, houden juist alles in-house.

Volgens het register gaf Google in 2014 een bedrag tussen de 3.500.000 en 4.000.000 euro uit aan zijn lobby. Van Facebook zijn nu enkel cijfers uit 2013 bekend, toen hun uitgaven nog op een bedrag tussen de 400.000 en 500.000 euro lag.

Ook The Wall Street Journal is in de opmerkelijke techlobby gedoken. Volgens de krant hebben twee door Microsoft gesteunde lobbygroepen, Fairsearch en Icomp een doorslaggevende rol gespeeld bij de aanklacht van de Europese Commissie tegen Google. De lobby-inspanningen zijn sterk afhankelijk van dik betaalde belangengroepen, stellen beleidsmakers. Al is volgens Europarlementariër Jan Philipp Albrecht het grootste lobbywerk niet direct gelieerd aan hen, maar gebeurt dat via zakelijke belangenclubs, advocaten, consultants en zelfs wetenschappers en kranten.

Daardoor kunnen techbedrijven in het openbaar claimen niets te maken te hebben met antitrustaanklachten tegen concurrenten, terwijl ze in achterkamertjes daar juist een grote rol in spelen, claimt The Wall Street Journal op gezag van bronnen.

Lees ook: De doorgeslagen macht van de techlobby