Microsoft wil op korte termijn een groots reclameoffensief beginnen om zijn nieuwe spelcomputer in de markt te zetten. Met die campagne is een bedrag van 500 miljoen dollar gemoeid. Echter, Xbox Technologies, een bedrijf dat zich specialiseert in software, houdt vol dat het als eerste de naam Xbox geclaimd heeft en dat het zonodig Microsoft aan zal klagen om zijn merknaam te beschermen, zo meldt de Financial Times. Een eventuele zaak kan behoorlijk wat oponthoud betekenen voor Microsoft. Het softwarebedrijf uit Redmond heeft al meer dan 150 ontwikkelaars aangesteld die zich moeten bezighouden met het ontwikkelen van spelletjes en toepassingen voor de Xbox. De Xbox wordt door velen bovendien gezien als de grote concurrent voor Sony's PlayStation2. Xbox Technologies heeft al in maart 1999 de eerste van in totaal 47 variaties op de naam Xbox gedeponeerd. Microsoft registreerde pas in oktober 1999. John van Leeuwen, CEO van Xbox Technologies, zegt tegen de Financial Times dat hij pas van de plannen van Microsoft in 2000 hoorde in de media. "Het is niet mogelijk dat we naast elkaar kunnen bestaan. We kunnen het ons niet veroorloven dat onze activiteiten verward worden met een spelletjescomputer voor kinderen", zegt hij. Volgens hem zijn er twee oplossingen: "Of we vinden een business-oplossing of we maken de gang naar de rechtbank." Een woordvoerder van Microsoft zegt dat hij van de situatie afweet, maar dat hij zich geen zorgen maakt. Verder wilde hij geen commentaar geven.