Microsoft heeft iets nieuws: de Smart Watch - en dat zullen we weten ook. Kijk je bij Weather.com naar het weerbericht voor Long Island City, NY, verschijnt er een advertentie met een horloge met daarop niet alleen tijd en datum, maar ook wat weerinformatie voor New York. En kijk je her en der in advertentie-overgoten Manhattan, dan zie je billboards voor dat Microsoft Horloge.

De Smart Watch is een horloge dat via radiogolven informatie ontvangt. En dan alleen informatie die de gebruiker wil zien. De techniek die dit mogelijk maakt, heet SPOT, kort voor Smart Personal Object Technology. Microsoft repte al enkele jaren over SPOT, en nu werkt het dan eindelijk echt.

De 'wristtop' is eigenlijk een mini receiver die informatie van het internet ontvangt. Microsoft werkt daarvoor samen met enkele grote radiozenders in de Verenigde Staten en Canada die de informatie naar honderd stedelijke gebieden stralen. Kosten: een speciaal horloge van 130 tot 300 dollar en een jaarabonnement voor 59 dollar.

De gebruiker logt in op MSN Direct (www.msndirect.com), registreert z'n horloge en bepaalt met een serie muisklikken wat hij wel of niet wil ontvangen. Daarna komt de informatie automatisch binnen. Beurskoersen, weerberichten (plaatselijk maar ook van allerlei steden in de wereld), loterij- en sportuitslagen, luchtiger informatie zoals horoscopen en 'woord van de dag' en er zijn talloze nieuwskanalen, verzorgd door meerdere media.

Encryptie

Verder kan het horloge persoonlijke informatie (versleuteld met 128 bits encryptie) ontvangen, zoals - korte - berichtjes verstuurd met MSN Messenger (terugpraten is niet mogelijk). De Smart Watch kan ook acht dagen van de Outlook-kalender weergeven en 'reminders' versturen. Wie op reis gaat zal MSN Direct moeten vertellen waarheen (maximaal vijf locaties), zodat de persoonlijke informatie naar de juiste plek gestraald wordt.

De Smart Watch is natuurlijk ook nog een horloge dat de tijd aangeeft, automatisch zomer- en wintertijd aanpast en met behulp van een online atoomklok hooguit een paar duizendsten van een seconde voor of achter loopt. En het is een stopwatch en alarmklok. En zo nu en dan verstuurt MSN Direct een nieuwe interface zodat de klok er steeds anders uit kan zien. En het is een fors apparaat en nogal een gevaarte om de wat slankere pols. En het lcd-schermpje is piepklein, maar de ouderwetse donkergrijze tekst op lichtgrijze achtergrond is prima te lezen.

Mager

De berichtjes zijn kort en kennelijk automatisch uit de online nieuwsstroom geplukt en afgekapt: zo nu en dan houdt een bericht zomaar op of is het een aanloop naar de kern van het verhaal. Het nieuws is ook niet altijd heet van de naald en soms staan er aan het einde van de dag nog altijd berichten op het scherm die 's morgens binnen kwamen. En het horloge kan niet zo gek veel nieuws onthouden: maximaal twintig berichten - in een tijd dat geheugen niet schaars hoeft te zijn...

Kortom: het kan beter. En al met al voelt het toch een beetje mager, alsof er iets ontbreekt. Wat? Dat mag Microsoft uitvinden. Na een onafscheidelijk samenzijn van een week ging de Smart Watch terug naar Microsoft. En toen werd opeens duidelijk hoeveel verloren momenten de Smart Watch op een plezierige en interessante manier opvulde. Echt een gemis - maar ook weer niet zo erg om geld uit te geven aan een prijzig horloge en abonnement.