De officiële lancering van de Microsofts eigen zoekmachine komt ruim twee maanden na de introductie van de bètaversie op 11 november. De zoektechnologie is uitgekomen in 25 lokale versies, waaronder een Nederlandse. De zoekmachine is ook ingebakken in andere MSN-diensten zoals Hotmail, MSN Messenger en MSN Music. Bij de zoekresultaten verschijnen tekstadvertenties van Overture, dochteronderming van Yahoo, waarmee Microsoft een contract heeft gesloten. Met MSN Search probeert Microsoft het op te nemen tegen Google en Yahoo die in de Verenigde Staten een geschat marktaandeel hebben van respectievelijk 34,7 procent en 31,9 procent. MSN staat daar op de derde plaats met een aandeel van 16,3 procent. In Nederland heeft de MSN zoekpagina een marktaandeel van ongeveer 2 procent, zo bleek vorige week nog uit de Nationale Search Engine Monitor. Naast de introductie van MSN Search, krijgt ook de voorpagina van MSN dinsdag een facelift. De pagina krijgt een eenvoudiger lay-out die rustiger oogt. Bovendien krijgt de zoekmachine een prominentere plaats op de pagina. "We hebben het aantal links op de pagina significant teruggebracht waardoor de pagina sneller laadt en een schoon en licht design heeft", vertelt Mark Kroese van MSN. De MSN Toolbar Suite, een toolbar die MSN Search en het desktopzoekprogramma van MSN combineert, is nog steeds in een bètastadium.