Dit heeft het bedrijf vandaag laten weten. De overname is een duidelijk teken dat Microsoft interesse heeft in de Europese zoekmarkt, waar Ciao actief is in zeven landen.

Eerder dit jaar lanceerde het bedrijf al een soortgelijke dienst in de Verenigde Staten, Live Search cashback, waarbij gebruikers betaald worden wanneer ze aankopen doen die zijn gevonden via het systeem.

Consortium 'uitgekocht'

Microsoft was niet het enige bedrijf dat interesse had in Ciao en moederbedrijf Greenfield Online. Eerder had Greenfield Online al een overeenkomst gesloten met een consortium, geleid door Quadrangle Group, dat het bedrijf zou overnemen voor 426 miljoen. Om deze overeenkomst te ontbinden moet 5 miljoen dollar betaald worden aan het consortium.

Naast Ciao, dat actief is in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en Engeland, exploiteert Greenfield ook Ciao Surveys, een dienst waarbij gebruikers betaald worden voor het invullen ven enquêtes. Microsoft heeft echter geen interesse in die service en zal deze direct na de overname verkopen.

Mager marktaandeel

De overname is belangrijk voor Microsoft, dat ondanks de afgeketste overname van Yahoo nog vastberaden is om een groter speler te worden op de zoekmarkt. Live Search heeft momenteel rond tien procent van de zoekmarkt, ver achter het dominante Google en nummer twee Yahoo.

Met Live Search cashback probeert het bedrijf die achterstand in de Verenigde Staten in te lopen, door gebruikers te lokken met aantrekkelijke teruggaven op hun aankopen. De aankoop in Europa zou op den duur op dezelfde manier kunnen werken.

Kelkoo en Froogle

Ondertussen zit de concurrent ook niet stil. Yahoo heeft een gelijksoortige dienst aangekocht met Kelkoo, dat aanwezig is in meer dan tien Europese landen. Ook Google exploiteert een soortgelijke dienst, oorspronkelijk onder de naam Froogle, maar inmiddels hernoemd naar Google Products . Deze dienst bevindt zich echter nog in de betafase en is vooralsnog alleen in het Engels beschikbaar.