Dat meldt CNet. Microsoft introduceerde de infolabels, `smart tags', vorige week in Office XP. Via infolabels kan vanuit Office-documenten extra informatie worden verkregen. Wie bijvoorbeeld in een Word-document een naam intikt, kan via een infolabel over die persoon de contactgegevens uit Outlook oproepen of direct een e-mail sturen.De technologie zal ook worden toegepast in Windows XP. Of liever, in de Internet Explorer 6 die bij Windows XP wordt geleverd. Via de infolabels kan dan extra informatie vanaf het web worden opgehaald. Op die manier breidt Microsoft zijn greep op het internetgedrag van gebruikers verder uit. Want het concern zal vooral naar eigen websites, zoals MSN Moneycentral, doorlinken.Microsoft herstelt daarmee oude tactieken in ere. Volgens Guernsey-analist Chris LeTocq is de strategie vergelijkbaar met de koppeling van Internet Explorer in Windows 95 en 98. LeTocq meent zelfs dat het softwareconcern nog een stap verder gaat dan voorheen. Voorheen koppelde Microsoft het besturingssysteem via de browser aan het web, nu wordt dat uitgebreid naar de applicaties.

Kritisch

Ook analist Michael Silver van Gartner is kritisch over de infolabels, vanwege het feit dat Microsoft er zijn concurrentiepositie op internet mee kan verbeteren. In een recente testversie van Windows XP waren infolabels voor onder meer sportnieuws en aandelen ingebouwd.De labels verwijzen allen door naar Microsoft-sites. "Dat is nogal wat", zo zegt Silver tegen CNet. "Je investeert miljoenen in een website en dan komt Microsoft met een infolabel waarmee ze mensen naar één van hun eigen sites sturen."Een nadeel aan de op XML gebaseerde infolabels is volgens analist LeTocq dat zij statisch zijn. Voor bijvoorbeeld de laatste aandelenkoersen lenen zij zich daarom niet erg goed. "De gebruiker moet dan zelf ergens de informatie verversen. De bruikbaarheid is daarom beperkt", aldus LeTocq.Windows XP komt 25 oktober op de markt.