Microsoft hanteert tot nu toe een ondergrens van 5 medewerkers, of in elk geval 5 betaalde accounts, voor haar Business Productivity Online Suite (BPOS) maar zal deze eis binnen afzienbare tijd laten vallen. Het gebruik van de BPOS-dienst waarin Microsoft enkele van haar producten zoals Exchange, SharePoint en Office Live Meeting en Communications Server in online versies aanbiedt aan bedrijven, komt daarmee binnen het bereik van iedere zelfstandige ondernemer.

BPOS is een Microsoft-versie van Software as a Service (SAAS). Het bedrijf biedt zijn bekende kantoorsoftware in een abonnementsvorm aan bedrijven aan die deze vervolgens als gehoste software afnemen. Beheer van servers is niet meer nodig, slechts beheer van de gebruikerskant blijft over wat het gebruik van dergelijke diensten snel goedkoper maakt dan al deze software zelf aan te schaffen en te ondersteunen. Hoewel in toenemende mate ook grotere bedrijven kiezen voor een gehoste versie van gangbare applicaties is BPOS juist vanwege het ‘pay per use’ aspect altijd zeer interessant geweest voor bedrijven. De ondergrens van 5 betaalde accounts maakte het echter voor hele kleine bedrijven en starters, niet interessant. Door de komende tijd deze ondergrens te laten vervallen en ook ZZP-ers met maar één account de diensten aan te bieden vervalt opnieuw een nadeel van een product als Microsoft BPOS.

Bron: Techworld