Gisteren onthulde Microsoft de nieuwe zoek- en fruitmachine. Op LuckySearch.nl, een schil om Microsoft's zoekmachine Live Search, krijgt het rad van fortuin bij elke nieuwe zoekopdracht een nieuwe zwiep. Degene die de jackpot wint van drie gelijke plaatjes, maakt kans op een lcd tv, een laptop of waardecheque van Otto.nl. Ook zoekers op msn.nl doen automatisch mee aan de loterij, die op 26 november zal sluiten.

Speltip: Live Search als default

Om consumenten nog verder te verleiden tot zijn zoekmachine, geeft Microsoft nog een 'speltip': wie met één druk op de knop Live Search tot standaard zoekmachine in de browser promoveert, vergroot z'n winstkansen. Bij de actievoorwaarden wordt echter niet verder ingegaan op deze optie, alleen dat de kans om te winnen afhangt van het aantal inschrijvingen in de loterij.

Valsspelers worden keihard vervolgd

De aandrang om deze online loterij te 'gamen' of te hacken is uiteraard onweerstaanbaar groot, zo weet ook Microsoft. Daarom waarschuwt het concern streng: "'Hacking' is illegaal. Personen die proberen de integriteit of de geldige implementatie van deze verloting te ondermijnen door te hacken, door vals te spelen of door op ENIGERLEI manier fraude te plegen, kunnen civielrechtelijk worden vervolgd met alle middelen die ons hierbij ter beschikking staan. Verder kunnen we je deelname ontzeggen aan al onze toekomstige verlotingen. Wees dus sportief."

SearchPerks: Zoekmiles sparen

De loterij is een ludieke variant op het zogenaamde Cashback-programma dat Redmond in mei in de VS introduceerde. Consumenten die via Live Search een online aankoop deden, kregen tot 30 procent korting, betaald door Microsoft.

Dat Amerikaanse offensief heeft nu ook een vervolg gekregen. Gisteren lanceerde Microsoft eveneens een nieuw programma, SearchPerks, een soort 'zoekmiles' waarbij gebruikers kunnen sparen voor allerlei producten, onder het motto 'Search a lot, earn a lot'. Overigens komen alleen gebruikers van Internet Explorer in aanmerking voor deze zoekmiles.

Google verstevigt heerschappij

Enig effect qua marktaandeel hebben de zoekdouceurtjes van Microsoft nog niet gehad: recent werd bekend dat het gebruik van zoekmachine Google in de VS wederom is gestegen, tot 63 procent van de zoekmarkt. Dat ging voornamelijk ten koste van Yahoo en Live Search, die in augustus volgens comScore respectievelijk 19,6 en 8,3 procent scoorden. In Nederland lijkt Google helemaal onaantastbaar, met een zoekmarktaandeel van meer dan 90 procent.