De softwaregigant start deze week een nieuwe campagne waarin het bedrijf zich rechtstreeks richt op de AOL-klant. Het gaat om Amerikaanse internetters die betaalde diensten afnemen bij AOL. Op dit moment zijn dat er 34 miljoen. Vergelijkbare diensten van Microsoft (MSN) moeten het doen met 8 miljoen. Het is niet voor het eerst dat Microsoft op de AOL-klant richt. Bij de introductie van MSN Explorer – een jaar geleden – werd er al 50 miljoen dollar uitgegeven aan marketingcampagnes. Dit leverde volgens Microsoft 2 miljoen overstappende AOL'ers op. De nieuwe campagne is nog agressiever. Microsoft zet met behulp van partner TrueSwitch een geautomatiseerd drie-stappen-plan in die de internetter van AOL naar MSN moet doen overstappen. Op deze manier worden alle gegevens – adresboek, kalender en bewaarde mail – automatisch overgeheveld naar MSN. Het enige wat de gebruiker hoeft te doen, is een online formulier in te vullen. Ook zegt Microsoft het abonnement bij AOL op en zorgt er een maand lang voor dat de post naar het oude AOL-adres wordt doorgestuurd naar het nieuwe MSN-adres. Amerikaanse analisten zijn niet verbaasd over de activiteiten: "MSN richt zich op AOL omdat daar de abonnees zitten", aldus een analist van Jupiter Media Metrix tegenover PC World.