Het blog is een initiatief van een groep enthousiaste medewerkers van Microsoft Nederland die, zoals ze zelf zeggen, 'vanaf nu tot ruim na de introductie, het grootste deel van hun tijd gaan besteden aan Windows Vista'.

Zij willen het blog gebruiken om nieuws, wetenswaardigheden en persoonlijke ervaringen te delen over deze volgende Windows-versie die in de tweede helft van 2006 op de markt moet verschijnen.

Volgens Derk Wagelaar, Windows Product Solution Manager bij Microsoft Nederland en een van de bloggers, wordt bloggen door Microsoft steeds meer gebruikt om 'zowel informatie te delen als ook als platform voor het uitwisselen van kennis en ervaringen'. Microsoft kent inmiddels meer dan tweeduizend bloggers.

Niet meer dan logisch dus dat ook Microsoft Nederland naar het middel van het weblog grijpt om de gebruikers klaar te stomen voor de volgende Windows-versie. "Met het Nederlandse Vista-blog willen wij een platform ontwikkelen voor het delen van informatie over en onze ervaringen met Windows Vista. De primaire doelgroep zijn it-pro's en technisch onderlegde consumenten. Developers vinden hun weg wel op de Amerikaanse blogs", aldus Wagelaar.