Het Amerikaanse FrontBridge, dat in 1999 werd opgericht als Big Fish Communications, biedt online diensten aan voor het beheren en beveiligen van zakelijk e-mailverkeer. Het bedrijf heeft meer dan 3000 klanten, waaronder Reebok, Virgin en de Amerikaanse Sovereign Bank.

FrontBridge heeft wereldwijd acht datacentra, zodat e-mails ook in tijden van uitval toegankelijk zijn. Het bedrijf garandeert een uptime van 99,999 procent.

"De diensten van FrontBridge zijn een perfecte aanvulling op Exchange", zegt Dave Thompson, vice-president van de Exchange Server groep. "Het FrontBridge-team heeft veel klanten geholpen bij de beveiliging van hun berichtensysteem en zo de kans op een aanval op de firewall tot een minimum gereduceerd."

Microsoft belooft de ondersteuning voor alle e-mailplatforms — inclusief die voor rivaal Lotus Notes en Lotus Domino — voort te zullen zetten.

Matt Cain, onderzoeker bij Gartner, noemt de overname een 'slimme zet'. "De vraag naar een schone mailbox neemt toe. Steeds meer bedrijven hebben behoefte aan dit soort diensten."

De deal komt bijna vijf maanden nadat Microsoft Sybari Software heeft overgenomen, een leverancier van antivirus-, antispam- en e-mailfiltersoftware voor Exchange-servers.

De overname wordt naar verwachting afgerond in het derde kwartaal. De 160 werknemers bij FrontBridge zullen hun baan behouden. Een overnamebedrag werd niet bekend gemaakt.