Volgens de softwaregigant kost het ontvangen en verwijderen van spam bedrijven jaarlijks 20 miljard dollar. De vijftien aangeklaagde bedrijven zouden samen verantwoordelijk zijn voor het dagelijks versturen van twee miljard ongevraagde commerciële e-mailtjes naar Windows-gebruikers. "Spam is een groeiend wereldprobleem en dit vraagt om een oplossing in heel de wereld", zo verklaarde Brad Smith van Microsoft. Ook bij Microsofts bedrijfsonderdeel MSN groeit de spam de spuigaten uit. Geschat wordt dat 80 procent van de berichten die binnenkomen via 140 miljoen bestaande Hotmail-accounts valt onder spam. Microsoft houdt dagelijks 2,5 miljard berichten tegen in de spamfilters van Hotmail. Twaalf van de vijftien aangeklaagde bedrijven bevinden zich in de staat Washington, één in Californië en twee in Engeland. Het gaat onder meer om Email Gold, NetGold, VMS, Proform4life en RHC Direct of Murray. Eerder werden al grote spamrechtszaken aangespannen door grote Amerikaanse providers America Online, Verizon, Earthlink en Yahoo. Een privacyexpert van ePrivacyGroup zet zijn vraagtekens bij het nut van de rechtszaken die Microsoft nu aanspant tegen spammers. "Uiteindelijk is het niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn al vele rechtszaken gestart tegen spammers, maar dit heeft nog geen merkbaar effect gehad op het gedrag van andere spammers", aldus Ray Evertt-Church van ePrivacyGroup in The New York Times.