In totaal heeft de softwarefabrikant een slordige honderd miljoen dollar uitgetrokken voor alle verbeteringen. Door de aanpassingen in de vormgeving oogt de zoekmachine eenvoudiger in gebruik en worden gesponsorde resultaten beter gescheiden van `echte' vindresultaten. Vanuit een speciaal uitklapmenu kunnen internetters bij hun zoekopdracht direct aangeven of zij het gehele web willen doorzoeken of bijvoorbeeld alleen door MSN geselecteerde nieuwsbronnen. Laatstgenoemde dienst lijkt veel op Google News, waarbij eenvoudig in enkele duizenden nieuwsbronnen tegelijk kan worden gezocht. In tegenstelling tot Google zoekt MSN echter wél in Nederandse nieuwsbronnen. Volgens Microsoft is dit de grootste update aan MSN Zoeken sinds de introductie van de dienst in 1998. De verbeteringen zijn volgens de softwarefabrikant overigens slechts het begin. Uiteindelijk wil Microsoft zijn technologie zodanig uitbreiden dat er bijvoorbeeld ook op computers van gebruikers kan worden gezocht. Microsoft heeft de vernieuwing van zijn zoektechnologie meteen aangegrepen om te stoppen met betaalde indexering. Hierbij konden webmasters hun site tegen betaling in de zoekindex van MSN laten opnemen, waardoor de kans op bezoekers toenam.

Toekomst

Volgens Microsoft is de gemiddelde internetter nog te lang bezig met het doornemen van de vaak lange lijsten met vindresultaten. Uit een intern onderzoek van MSN blijkt dat dit gemiddeld elf minuten duurt. Te lang, zo vindt moederbedrijf Microsoft. Het bedrijf wil zich daarom richten op de ontwikkeling van `een nieuwe, innovatieve zoektechnologie die slimmere en relevantere resultaten' kan genereren. Overigens kunnen geïnteresseerden deze nieuwe generatie MSN-zoekmachine al wel proberen.