Microsoft introduceert Engagement Mapping, een nieuwe integrale methode om de effectiviteit van online advertentiecampganes te kwantificeren. De softwaregigant onthulde de dienst op maandag officieel tijdens de jaarlijkse conferentie van het Interactive Advertising Bureau (IAB) in Phoenix.

De applicatie heet Engagement ROI en is geïntegreerd in Microsoft's Atlas Media Console, de software die gebruikt wordt voor het boeken en beheren van online advertentiecampagnes.

Engagement ROI wordt in een bètaversie uitgebracht.

Volgens het softwarebedrijf wordt de applicatie getest door advertentiebedrijven zoals McKinney, Mindshare Interaction en World Vision die een stevige voet aan de grond hebben in de Verenigde Staten.

Gedrag meten

Engagement kijkt naar verschillende aspecten van een online advertentiecampagne, zowel display-reclame zoals banners, multimedia en advertenties bij zoekresultaten,Aan de hand daarvan wordt bepaald hoe succesvol de boodschap is in het beïnvloeden van een aankoop.

Volgens Microsoft is het tellen van het aantal keren dat er op een advertentie geklikt is een slechte manier om de effectiviteit van een advertentiecampagne te meten. Dat is op dit moment de algemeen geaccepteerde manier om resultaten te meten. Of de Engagement-methode succesvol is verwacht Microsoft op zijn vroegst eind juni te weten.

Nieuw is de ambitie om voorbij het betaal-per-klik model te komen niet. Internetmakelaars als Google en eBay hanteren ook al betaal-per-actie of -transactie modellen.

aQuantive technologie

De Atlas Media Console is ontwikkeld door aQuantive, dat in mei 2007 werd overgenomen door Microsoft voor zes miljard dollar. Dat was de grootste overname van Microsoft en een reactie op de plannen van Google om DoubleClick in te lijven.

Google heeft op de online advertentiemarkt een enorme voorsprong op Microsoft. Een van de grootste redenen voor Microsoft om een bod van 44,6 miljard dollar op Yahoo te doen eerder deze maand. Yahoo heeft lang gewerkt aan een eigen reclamesysteem, Panama. Samen zouden de bedrijven de concurrentie aan kunnen gaan met marktleider Google.