Een woordvoerder van Microsoft laat in de Wall Street Journal weten dat er plannen zijn om een vooralsnog ‘klein aantal’ winkels te openen. Wanneer dit moet gebeuren is nog onduidelijk. Wel krijgt Microsoft nog een zware dobber aan de inrichting van de winkels, omdat zij in tegenstelling tot Apple veel minder hardwareproducten kan laten zien. Tot nog toe behelst dit vooral apparaten als de Xbox, De Zune-speler en randapparatuur als toetsenborden en muizen.

Voor het nieuwe concept is de hulp ingeroepen van David Porter. Hij is 25 jaar actief geweest bij Wal-Mart, waarvan de laatste tijd als hoofd merchandising. Momenteel werkt Porter als hoofd distributie bij DreamWorks Animation. De nieuwe chef gaat bepalen waar de Microsoft moeten komen en wanneer deze open kunnen, schrijft The Wall Street Journal.

De aankondiging komt op een moment dat veel elektronicaketens in de VS het moeilijk hebben. Zo heeft CompUSA vorig jaar de meeste van zijn winkels gesloten. Circuit City Stores is zelfs bezig zich helemaal uit het straatbeeld terug te trekken, waardoor 30.000 werknemers overbodig worden.

Achter Apple aan

Het openen van speciale Microsoft winkels is een nieuwe stap in de concurrentiestrijd met Apple. Dit bedrijf opende al in 2001 een fysieke plek waar de producten uitgestald staan. Wereldwijd zijn er nu meer dan 200 Apple stores. Nederland heeft een aantal winkels gericht op Mac-producten maar geen officiële Apple Store. In november kondigde Microsoft-baas Steve Ballmer al aan dat het online een winkel ging openen die lijkt op de App Store van Apple.

Het is overigens niet de eerste avontuur van Microsoft in de retail. In 1999 opende Microsoft een winkel in San Fransisco, samen met een aantal partners. De zaak liep echter niet naar behoren en sloot in 2001 weer de deuren, meldt Kara Swisher van de Wall Street Journal op haar blog.