Net als gratis pakketten van concurrenten zoals Google, zou de gratis Microsoft-software betaald worden door deze uit te rusten met advertenties, zo meldt persbureau Reuters. Microsoft onderzoekt op dit moment hoe het Works, het basispakket dat vaak bij voordelige pc's wordt meegeleverd, gratis online kan aanbieden.

Het initiatief valt onder de vlag van Windows Live, een verzameling online diensten. Volgens Alan Yates, manager Microsoft Information Worker Business Strategy, overweegt het bedrijf verschillende nieuwe strategieën. "We denken ook na over hoe we ons voordeel kunnen doen met nieuwe business-modellen zoals het gebruik van advertenties en andere betaalmodellen, en over nieuwe vormen van distributie", aldus Yates tegenover Reuters.

De huidige versie van Works, met onder andere een agenda, tekstverwerker, spreadsheet-applicatie, browser, en e-mailprogramma kost in de VS rond de 50 dollar. Een mogelijke zorg voor Microsoft is dat ook potentiële klanten van Office 2007 voor de gratis versie van het Works-pakket zullen kiezen, waardoor het bedrijf veel inkomsten misloopt.

Microsofts plannen volgen op de lancering vorige maand van Google Apps for your domain, een gratis verzameling online diensten voor zakelijk gebruik, waaronder Googles Gmail en Calendar. Mogelijk worden Googles online spreadsheet- en tekstverwerkingssoftware later nog aan de bundel toegevoegd.