Dat blijkt uit memo's waarop CNet de hand wist te leggen. "Zolang de online advertentiemarkt groeit en de inkomsten vanuit consumenten dalen, moeten we een online, gratis variant van onze software overwegen. Dit aangevuld met advertenties", zo schrijven medewerkers van de softwaremaker.

De memo is onderdeel van de zogeheten Thinkweek die Microsoft elke twee jaar houdt. Gedurende die week overleggen de topmannen van het softwarebedrijf eventuele nieuwe initiatieven. De memo moet dan ook gezien worden als een brainstorm, zo benadrukken medewerkers van Microsoft.

De softwarereus wil met het online aanbieden de strijd aangaan met rivaal Google. Volgens technisch directeur Ray Ozzie van Microsoft moet het bedrijf software met advertenties aanbieden. "We moeten snel reageren, willen we ons werk niet in gevaar brengen."

Live

In dit kader past de onlangs bekendgemaakte strategie van Microsoft: Live. De softwarefabrikant zet zwaar in op 'webservices' in een online kantooromgeving. De nieuwe strategie gaat vergezeld van nieuwe diensten voor zowel Windows als Office, gebundeld in respectievelijk Windows Live en Office Live. Deze starten klein in de vorm van een webportaal waar de reeds bestaande internetdiensten van Microsoft beschikbaar komen.

"Als onze concurrenten gratis software gaan aanbieden, dan moeten wij dat ook zeker overwegen", aldus de memo. In de memo wordt verder gesproken over welke software zich het beste leent om online met advertenties aan te bieden.