Het domein Kumo.com staat sinds kort officieel op naam van Microsoft, en de nameservers zijn onder die van Live Search geschaard. Een traceroute leidt naar een aantal MSN servers, waarachter een interne testsite voor Live Search zit, zo schrijft het weblog LiveSide.

Ook TechCrunch meldt op basis van anonieme bronnen dat Microsoft bezig is om Live Search om te dopen, en dat Kumo favoriet zou zijn, al is er nog niets definitief. Microsoft wil tegenover TechCrunch geen inhoudelijke reactie geven op de berichten.

Live-portfolio op de schop

Microsoft bevestigde afgelopen zomer wel dat het bedrijf het hele merknamenportfolio rondom Live op de schop neemt. Er is, mede omdat MSN en Hotmail nooit radicaal zijn afgeschaft, een merkenlabyrint ontstaan waaruit in zelfs Microsoft incidenteel verdwaalt.

Live.com, dat onlangs integreerde met Live Messenger, zou moeten uitgroeien tot sociaal netwerk, terwijl Kumo het als krachtig, zelfstandig merk moet opnemen tegen de zoekmachine van Google.

Fusie met Yahoo zoeker

De mogelijke overname van Yahoo's zoekmachine kan ook nog een rol spelen in de beslissing van Microsoft om zijn zoekmachine een nieuwe naam te geven. Ballmer liet onlangs op een aandeelhoudersvergadering weten 'zeer open' te staan voor een zoekmachinedeal met Yahoo, alhoewel hij een overname van het hele bedrijf Yahoo nadrukkelijk uitsloot.