Dat zei Robbie Bach, de vice-president van de gamesdivisie van Microsoft, donderdag tijdens een analistenbijeenkomst, zo meldt CNet. "Het wordt de grootste productlancering die Microsoft ooit heeft gedaan. In de eerste 18 maanden geven we een half miljard dollar uit", aldus Bach. Volgens Bach moet Microsoft de vraag actief stimuleren om succes te hebben met de Xbox. Microsoft begeeft zich met het apparaat, het eerste voorname hardwareproject van het concern, in een markt waar het op felle concurrentie van Sony, Sega en Nintendo kan rekenen. Een grootscheepse promotiecampagne zou daarom nodig zijn. Een deel van de 500 miljoen dollar zal worden gebruikt om de spelcomputer onder de kostprijs te verkopen. Dat geld moet worden terugverdiend met de verkoop van spellen. De Xbox zal niet alleen als spelcomputer dienen, maar ook als DVD-speler en internetapparaat. Het apparaat krijgt een Pentium III processor en een grafische kaart van Nvidia. De Xbox wordt verder uitgerust met 64Mb geheugen, een harde schijf van 8Gb en een ethernet-aansluiting voor breedbandinternet. De lancering staat gepland voor het najaar van 2001. Microsoft ontwikkelt momenteel 30 spellen binnen het eigen bedrijf. Daarnaast keurt het concern verschillende projecten voor spellen bij externe bedrijven. De lancering van de Xbox is onderdeel van de strategie van het softwareconcern om zich niet meer alleen op de PC te richten. Microsoft verwacht dat consumenten in de komende jaren steeds meer met andere apparaten dan PC's internet op zullen gaan. Daarom pompt het bedrijf ook geld in onder meer interactieve televisie en draadloze technologie.