"Ik kan bevestigen dat SP2 een update voor Internet Explorer bevat die het blokkeren van pop-ups mogelijk maakt", aldus Microsoft-woordvoerder Darin Linnman tegenover CNet. SP2 zal in de eerste helft van 2004 worden uitgebracht.

Microsoft zou niet de eerste browsermaker zijn die een pop-up killer aan zijn software toevoegt. Browsers als Opera, Mozilla en Netscape gingen de Internet Explorer al voor. Ook zijn er diverse losstaande programma's te verkrijgen om pop-ups tegen te houden.

Helemaal zeker is het nog niet dat Internet Explorer een pop-up killer zal bevatten. Microsoft zal de reacties van klanten meewegen in zijn beslissing om de functie al dan niet aan de browser toe te voegen.

Bedrijven die pop-up advertenties gebruiken en verkopen, zullen zich waarschijnlijk tegen het besluit van Microsoft keren. Pop-ups vallen veel meer op dan 'gewone' banners. Internetters worden immers gedwongen om ernaar te kijken als ze het scherm wegklikken.

Nu heeft maar een beperkt deel van de internetters een pop-up killer, maar als Microsoft de functie aan zijn browser toevoegt, kan het aantal gebruikers flink toenemen.

America Online

Veel internetgebruikers zullen daarentegen blij zijn met Microsofts beslissing. Volgens onderzoek van Forrester Research zou bijna 90 procent van alle Amerikaanse internetgebruikers zich aan deze vorm van reclame maken ergeren.

Diverse grote Amerikaanse sites besloten om die reden het afgelopen jaar te stoppen met het vertonen van pop-ups. Internetaanbieder America Online (AOL) stopte eind vorig jaar met de verkoop van pop-upadvertenties om de 'gebruikerservaring' van zijn klanten te verbeteren.

Uit onderzoek van de brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau (IAB) en PricewaterhouseCoopers dat dinsdag bekendgemaakt werd, bleek dat steeds meer adverteerders kiezen voor betaalde links op zoekmachines en 'contextuele advertenties'. De getoonde reclame heeft in dat geval te maken met het onderwerp van de pagina (bijvoorbeeld een advertentie voor vitaminepillen bij een artikel over griep).