Erkent Microsoft met het uitbrengen van de timer dat videogames tot gevaarlijk gedrag kunnen leiden, zoals vaak wordt beweerd? "Nee, het is slechts een hulpmiddel. Wij hebben ook niet alle antwoorden", aldus Beatrice Delmas-Linel, Microsoft-advocaat en hoofd van het juridische team dat zich bezighoudt met de Xbox en games. Webwereld sprak Delmas-Linel op dinsdag op de Microsoft Innovation day in Brussel.

Met de family timer kunnen ouders een dagelijkse en wekelijkse gebruikslimiet instellen op de Xbox 360. De applicatie wordt via de updatefunctie van de Xbox aan de family settings toegevoegd. Met deze familie-instellingen, ook aanwezig in Vista en Live Onecare, konden ouders al leeftijdsgrenzen instellen, zodat de kinderen bijvoorbeeld geen gewelddadige spellen voor volwassenen kunnen spelen.

"Uit Europese debatten over de veiligheid van videogames en de risico's voor de ontwikkeling van kinderen, blijkt hoe belangrijk dit onderwerp is", aldus Delmas-Linel. Overigens wil Delmas zich niet in die debatten mengen. "We weten niet of gewelddadige videogames schadelijk zijn, maar er is bezorgdheid over en dan gaan we niet alle onderzoeken afwachten, dat is niets voor Microsoft", aldus Delmas-Linel.

Generatiekloof

"We gaan ouders niet vertellen wat ze moeten doen", voegt de juriste toe. Een veelgehoorde klacht is dat ouders niet in staat zouden zijn om met technische innovaties als het familiefilter om te gaan. "Er is een generatiekloof en om ouders te bereiken en het belang van veilig gamen te benadrukken, zijn we de 'Play Smart, Play Safe'-campagne gestart". De voorlichtingscampagne bestaat onder andere uit een brochure waarin het het gebruik van de family settings en de family timer wordt uitgelegd. Ook het gebruik van het familiefilter dat aanwezig is in Windows Vista en Live Onecare wordt hier uitgelegd.

"De family settings zijn een hulpmiddel en niet bedoeld ter vervanging van de ouders", aldus Delmas-Linel. "Ouders moeten nog steeds de dialoog met hun kinderen aangaan. De juriste is ook niet voor een rigoreuze veiligheidsmaatregel als het verbieden van gewelddadige games. "Allereerst krijg je dan de vraag: wat is gewelddadig? Dat verschilt per land en per persoon. "

Bovendien blijkt uit onderzoek van StrategyOne in opdracht van Microsoft dat ouders zelf willen beslissen welke spellen hun kinderen mogen spelen. Van de 4000 ondervraagde ouders in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Italië, gaf tweederde aan die keuze zelf te willen maken. Delmas-Linel onderschrijft de uitkomt. "Ouders zien zichzelf als beslissers. Zij kunnen wel bepalen welk spel hun kind mag spelen, dat hoeft de overheid of de industrie niet voor ze te doen."

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat ruim éénvijfde (21 procent) van de ouders vindt dat kinderen zelf moeten bepalen welke spellen ze wel en niet spelen. Eveneens 21 procent van de ouders legt de verantwoordelijkheid toch bij de game-industrie en 18 procent wil inmenging van de overheid. Microsoft lijkt met het StrategyOne-onderzoek, de 'Play Smart, Play Safe'-campagne en het uitbrengen van de family timer, aan te willen geven dat het zijn verantwoordelijkheid neemt in de discussie rondom verantwoord gamen.

Overigens denkt Delmas-Linel dat de family timer niet alleen uitkomst biedt voor kinderen, maar ook voor volwassenen nuttig kan zijn. "Het is een hulpmiddel, net als je die hebt als je wilt stoppen met roken. Stel dat een man vaak de hele avond achter de computer zit, terwijl zijn vrouw zit te wachten. Nu kan hij zichzelf een limiet opleggen."