In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar heeft Microsoft een omzet behaald van 11,84 miljard dollar. Dit is 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 5 procent tot 3,65 miljard dollar, zo heeft Microsoft bekendgemaakt.

Volgens de softwarefabrikant wordt de groei vooral gerealiseerd door zijn 'Server and Tools'-afdeling, waaronder ook Windows valt. Deze afdeling groeide met 14 procent als gevolg van de sterke pc-markt.

De resultaten werden ook positief beïnvloed door de komst van een reeks langverwachte producten, waaronder SQL Server 2005, Visual Studio 2005, Dynamics CRM 3.0 en de Xbox 360. Opvallende uitschieter was SQL Server, dat qua omzet 20 procent beter rendeerde dan vorig jaar.

MSN

Opvallend is dat Microsoft voor het komend kwartaal voor al zijn afdelingen op een stijging van de omzet rekent, behalve bij de MSN-groep.

Om deze afdeling een financiële injectie te kunnen geven, heeft Microsoft besloten de ontwikkeling van zijn nieuwe advertentiesysteem binnen zoekresultaten, genaamd AdCenter, te versnellen.

AdCenter is Microsofts antwoord op Google's succes met de verkoop van aan zoekopdrachten gerelateerde tekstadvertenties. Microsoft hoopt met zijn vernieuwde advertentienetwerk zijn omzet te vergroten en het imago van MSN Search te verbeteren. Deze zoekmachine moet nu qua bezoekersaantallen Google en Yahoo laten voorgaan.