De zakenkrant meldt dat Microsoft voorzichtige signalen uitstuurt richting de sociale netwerksite Facebook om te kijken of een volledige overname een optie is. Eerder berichtte All Things Digital, een dochtersite van The Wall Street Journal al op haar site dat er gesprekken zijn tussen de bankiers van Microsoft en Facebook.

Meer concurrentie tegen Google

Microsoft wilde met de overname van Yahoo meer concurrentie bieden tegen Google, de onbetwiste marktleider op het gebied van online advertenties. Nu deze overname is mislukt wil het bedrijf zich volgens All Things Digital meer richten op organische groei.

Onderdeel hiervan is het verhogen van de investeringen in marketing, research en ontwikkeling van nieuwe technologieën die het bedrijf in staat moeten stellen om zich te onderscheiden van Google. Een andere strategie die Microsoft nu zou najagen is het overnemen van populaire netwerksites, zoals in dit geval dus Facebook.

Avances

In oktober 2007 deed Microsoft voor het eerst een stap in de richting van Facebook, toen het een belang van 240 miljoen dollar nam in het bedrijf. Volgens de bronnen zou Microsoft na de stukgelopen onderhandelingen met Yahoo nu haar zinnen hebben gezet op een totale overname van de sociale netwerksite.

Facebook werd in 2004 gelanceerd door Harvard-student Mark Zuckerberg, en is in een paar jaar uitgegroeid tot één van de meest waardevolle sociale netwerksites. Reden hiervoor is naast de snelle groei vooral het feit dat de site een zeer trouwe gebruikersgroep heeft. Facebook telt op dit moment meer dan 70 miljoen actieve gebruikers.

Beursgang

Of Facebook binnenkort daadwerkelijk onder de vlag van Microsoft zal opereren is echter maar de vraag. Zuckerberg heeft in het verleden meerdere malen aangegeven zijn bedrijf niet volledig te willen verkopen, omdat hij het uiteindelijk naar de beurs wil brengen. De waarde van Facebook wordt, op basis van Microsoft's investering, geschat op zo'n 15 miljard dollar.