AutoID is vorige maand opgericht door de Uniform Council Code (UCC) en EAN International. Beide organisaties zijn betrokken bij de ontwikkeling van standaarden om producten elektronisch te kunnen labelen en herkennen. De organisaties zijn het meest bekend van de barcode die tegenwoordig op alle verpakkingen aanwezig is. Rfid ( radiofrequency identification) gaat echter een stap verder en maakt het mogelijk goederen te voorzien van een elektronische chip. Bedrijven die rfid gebruiken zouden hiermee online kunnen zien waar goederen zich bevinden. Een voorbeeld van deze technologie is bijvoorbeeld de pakketdienst van TPG Post. Via een uniek nummer – dat digitaal gekoppeld is aan een pakketje – kan de gebruiker zien waar het pakketje zich bevindt. Microsoft is het eerste bedrijf dat zich achter de nieuwe organisatie schaart. Wat de softwarefabrikant in de toekomst wil gaan doen met rfid, is nog niet duidelijk. Wel zegt het bedrijf dat het in 2004 de eerste producten met rfid-ondersteuning op de markt zal brengen. Grootste kanshebber binnen het Microsoft-aanbod is Microsofts Retail Management System. Met deze software kunnen bedrijven hun voorraad beheren en factureren.