Het plotse opduiken van zo’n vijftig apps gemaakt door ‘Microsoft Web Apps’ is de vrucht van het besluit om “populaire sites die een rijke ervaring brengen via Internet Explorer mobile” te verpakken als webapp. Hiermee schendt het verantwoordelijke team een regel die Microsoft zelf oplegt aan developers die apps voor Windows Phone willen maken.

‘Meer dan webpagina lanceren’

Vereiste 2.10 in de app-policies voor Windows Phone stelt namelijk dat apps “meer functionaliteit moeten bieden dan het lanceren van een webpagina”. De door Microsoft gemaakte webapps doen op het eerste oog juist dat. Webwereld heeft gevraagd of het bedrijf zichzelf een uitzondering heeft gegeven op die regel. Of dat de vereiste in zijn geheel wordt versoepeld, ten dienste van websites verpakt als webapp.

Microsoft antwoordt hierop: “We richten ons op sites die een mobiele kwaliteitservaring bieden, maar Web Apps zijn geen vervanging voor een full-featured app. In de meeste gevallen hopen we dat de Web App de website-eigenaar zal aanmoedigen om een full-featured app te publiceren.” Webwereld heeft vervolgvragen gesteld of de term ‘webapp’ dan een uitzondering inhoudt voor app-regel 2.10, die geldt voor alle apps ingediend bij de Windows Store van Microsoft. Antwoorden daarop zijn nog niet gekomen.

Renderen versus screen-scrapen?

Microsoft-watcher Mary Jo Foley, die de webapp-verpakking voor Windows Phone heeft onthuld, krijgt geen commentaar van het bedrijf. Zij speculeert dat de webapps de content van de betreffende websites ín de app renderen en niet slechts de site screen-scrapen. De door Microsoft gemaakte apps zouden dan meer doen dan slechts een webpagina lanceren, wat vereiste 2.10 zou omzeilen, aldus de speculatie van Foley.

Apple, BlackBerry, Microsoft en Nokia hebben allemaal hun middelen om de app-winkel vol te krijgen. Computerworld.nl zet een reeks van 7 schappenvullers voor app stores op een rij.

Overigens vertonen de webapps van Microsoft geen eigen ads, waar het bedrijf dan aan zou kunnen verdienen. Het gaat namelijk om niet meer dan een venster naar de eigenlijke mobiele website, waar eventueel eigen ads van de eigenaar kunnen draaien. Voor ads in reguliere ads hanteert Microsoft geen vergoeding, stelt het bedrijf. “De beslissing om advertenties te tonen is aan de bouwer van de app of eigenaar van de website. De belanghebbenden hoeven over de advertentie-inkomsten geen afdracht te doen aan Microsoft.”

‘Website-accessoires’

“We zijn erg transparant over wat deze apps zijn door ze te publiceren onder de naam ‘Microsoft Web Apps’ en door ze duidelijk te omschrijven als website-accessoires”, antwoordt het bedrijf op vragen over in-app adds. Het verpakken van websites van derden in webapps voor Windows Phone gebeurt nu alleen in de Verenigde State, laat Microsoft weten. Inzet in andere landen wordt ingeschat op basis van het gebruik van deze eerste gepubliceerde webapps.