Microsoft heeft het stopzetten van Bing Cashback gemeld in een weblogbericht. De laatste dag om bij nieuwe aankopen gebruik te maken van de korting is op 30 juli. Eerdere cashbackkortingen zijn nog tot 30 juli 2011 te verzilveren. Microsoft werkt intussen aan een "spannend nieuw kortingsprogramma" dat deze zomer nog verschijnt.

Kleine groei aandeel

De cashbackkorting bedraagt tussen de 2 en 15 procent van het aankoopbedrag. De actie is bedoeld om internetters weg te lokken van marktleider Google. Daarin is Bing Cashback weinig succesvol gebleken. Microsofts zoekmachine heeft nog altijd een piepklein aandeel vergeleken met Google.

In de Verenigde Staten heeft Microsoft nu na bijna een jaar het marktaandeel van zijn zoekmachine weten op te krikken van 8 naar bijna 13 procent. Bings groei is vooral ten koste gegaan van het aandeel van partner Yahoo en niet van de dominante marktpositie van Google. De Nederlandse versie van Bing verkeert nog altijd in de testfase. Buiten de VS heeft Bing nauwelijks marktaandeel weten te vergaren.

Oplichting

Het cashbackprogramma dateert uit de tijd dat Microsofts zoekmachine nog Live Search heette. De oprichter van een prijsvergelijk-zoekmachine meldde eind vorig jaar een oplichtingstruc rond Bing Cashback. Hij liet Bing geloven dat er een product was gekocht, terwijl dat niet zo was. Microsoft ondernam vervolgens juridische stappen.