Microsoft stuitte bij de voor Hailstorm cruciale partners op een gebrek aan interesse, zo meldde The New York Times donderdag. Het concern heeft daarop besloten zijn webstrategie te wijzigen. Hailstorm, later tot MyServices omgedoopt, is de meest concrete toepassing binnen de ambitieuze .Net-strategie van de softwaregigant. Het gaat om een serie webdiensten die voor internetters toegankelijk werden gemaakt via één enkele login, Microsofts Passport. Vanaf elke computer met internet zouden gebruikers deze diensten kunnen raadplegen. Het beheer van de gegevens zou door Microsoft gedaan worden. Microsoft zou dus als een soort intermediair fungeren tussen klanten en de leveranciers van de verschillende diensten als reizen, financiële producten en dergelijke. Maar gaandeweg moest het concern ontdekken dat de leveranciers de voorkeur geven aan rechtstreeks contact met hun klanten, aldus David Smith, vice-president internetdiensten van marktonderzoeker Gartner tegen The New York Times. Belangrijke partijen als American Express en Citigroup zouden niet gediend zijn van de plannen. Een Microsoft .Net-consultant, die anoniem wenst te blijven, bevestigt het verzet onder leveranciers tegen MyServices. Microsoft is er niet in geslaagd de twijfel onder de eventuele partners over privacy- en beveiligingsaspecten van MyServices weg te nemen. Het concern heeft daarop besloten de MyServices-technologie op een andere manier aan te wenden. Microsoft zal niet langer als intermediair optreden. Het concern gaat de technologie aan partners leveren, die dan zelf hun diensten zullen beheren, zo verklaarde een woordvoerder. Enkele onderdelen van MyServices zullen echter in de oude vorm gehandhaafd blijven, aldus Charles Johnson, algemeen directeur `platformstrategie' bij Microsoft, tegen The Wall Street Journal. Johnson gaf als voorbeeld de .Net Alerts, die al enkele maanden worden getest door een reeks bedrijven. Bij .Net Alerts krijgen gebruikers actuele informatie als nieuws, virusmeldingen of aandelenkoersen toegestuurd.