Eerder deze maand zond Microsoft twee reclamefilmpjes uit met Bill Gates en komiek Jerry Seinfeld. In de ene clip stonden Gates en Seinfeld over schoenen te praten in een schoenwinkel, in het tweede filmpje gingen ze logeren bij een typisch Amerikaans gezin. Beide advertenties lieten aan duidelijkheid nogal te wensen over, want het was niet of nauwelijks duidelijk welke boodschap Microsoft ermee wilde uitdragen.

Seinfeld en Gates: afgeschreven?

Microsoft heeft bekend gemaakt dat Seinfeld niet meer te zien zal zijn in de tweede fase van zijn marketingcampagne, maar dat de focus vooral komt te liggen op het thema: "Windows. Life without walls". In de nieuwe campagne zal veelvuldig de uitdrukking "I'm a pc" te horen zijn, woorden die voorheen vooral te horen waren in de bekende reclamecampagne van Apple. In deze campagne troeft een jongeman keer op keer een saai ogende man in een kantooroutfit af. De jongeling introduceert zich altijd met "I'm a Mac" en het stoffige type beeldt een PC uit.

Hallo, ik ben een pc

Tot nu toe heeft Microsoft nooit officieel gereageerd op de plagerige campagne, maar met de nieuwe reclamespots schopt de reus uit Redmond een klein beetje terug naar Apple. In de nieuwe campagne van Microsoft zal een acteur te zien zijn die verdacht veel lijkt op John Hodgman, de acteur die in de spotjes van Apple steevast de rol van de sullige pc voor zijn rekening neemt. De man in de nieuwe Microsoftreclame stelt zich voor met de woorden: "Hallo, ik ben een pc en er is een stereotype van mij gemaakt."

Bekende namen betuigen steun voor pc's

Volgens een woordvoerder van Microsoft heeft Apple veel geld geïnvesteerd om "ons merk te depositioneren en om consumenten te vertellen waar wij voor staan". Hij geeft aan dat Microsoft die conversatie terug wil trekken naar zichzelf en het graag over de echte pc wil hebben. In de nieuwe reclamecampagne zullen meer dan 60 medewerkers van Microsoft te zien zijn, inclusief emailadres. Bill Gates geeft ook acte de présence, evenals actrice Eva Longoria, auteur Deepak Chopra en hip-hop artiest Pharrell Williams van de formatie N.E.R.D. Jerry Seinfeld zal in ieder geval niet te zien zijn in deze nieuwe spotjes.

Seinfeld nog niet helemaal afgeschreven

Tegenover Gizmodo.com gaf een medewerker van Crispin Porter & Bogusky (CPB), het reclamebureau achter de spotjes van Microsoft, toe dat ze tenminste nog één reclamespot op de plank hebben liggen met Seinfeld en Gates in de hoofdrol. De medewerker erkende dat Microsoft het bureau heeft gevraagd om de focus te verleggen naar de "I'm a pc" spotjes, maar volgens de 'betrouwbare bron' binnen CPB zijn Seinfeld en Gates nog niet afgeschreven als onbegrijpelijk reclameduo. De bron kon overigens niet vertellen of en wanneer de clip ooit zal worden uitgezonden.

"De baas mag niet terughappen"

Ook al gaat Microsoft met de nieuwe campagne in de tegenaanval richting Apple, toch kan Redmond het zich niet veroorloven om Apple net zo hard op zijn minpunten terug te pakken in een reclamespotje.

Eric Hollreiser, hoofd bedrijfscommunicatie van Microsoft, legt uit: "Het is een simpele marketingwet. Het ligt voor de hand dat de nummer twee op de markt het gevecht uitlokt met de leider". Volgens Hollreiser is het Microsoft er niet om te doen om Apple terug te pakken. "Er was een aantal duidelijke misvattingen die we moesten aanpakken. We zullen hier zeker aandacht aan besteden, maar we zullen snel de focus verleggen naar de positieve waarde die Windows biedt."