Deze zogeheten CRM Accelerators (customer relationship management) komen binnenkort uit en zijn gratis te downloaden voor Dynamics-gebruikers en partners van Microsoft. Het bedrijf heeft een demonstratie gegeven van deze software op de Worldwide Partner Conference in New Orleans.

Tweets analyseren

De koppeling met Twitter geeft bedrijven de mogelijkheid om via de Dynamics CRM-software zelf tweets te posten, direct de response daarop meten (wie leest het, wie reageert erop) en die responses direct te kwalificeren als positief, neutraal of negatief. Microsofts crm-software kan ook grafieken weergeven van analyses. Daarin valt te zien wat het effect is van een geposte tweet, waardoor bedrijven Twitter als marketingtool kunnen inzetten.

Indien gewenst kan van Twitter-gebruikers direct het profiel worden ingeladen in de crm-applicatie. Aan dat profiel met Twitter-gebruikersnaam valt later nog data toe te voegen, zoals de echte naam, telefoonnummer en andere contact- of klantgegevens. Concurrent Salesforce.com, leverancier van crm-SaaS, heeft in maart aansluiting op Twitter aangekondigd.

Ervaringen en opinies

Microsoft komt later met Dynamics-addons voor andere sociale netwerken. Het is nog niet bekend welke dat zijn. "Inzicht in wat klanten zeggen, is enorm waardevol", zegt analist Warren Wilson van marktmeter Ovum in het persbericht van Microsoft. "Deze nieuwe sociale netwerkfuncties kunnen beter inzicht geven in de ervaringen en opinies van klanten. Dat helpt bedrijven om betere beslissingen te nemen en uiteindelijk hun merkherkenning en klantcontact te verbeteren."

Partners en portals

De andere twee Accelerators zijn voor het beheer van partnerrelaties, om bijvoorbeeld sales leads door te kunnen spelen, en voor integratie met een portal. Laatstgenoemde biedt de mogelijkheid bedrijfsprocessen met een paar muisklikken beschikbaar te stellen op een webportal, zowel intern als extern.