Microblogdienst Twitter is een relatief jonge startup maar heeft tot op heden al minstens 55 miljoen dollar aan investeringen verzameld. Ook het aantal regelmatig terugkerende gebruikers groeit snel. Toch heeft het bedrijf tot nu toe moeite een lonende businessmodel te produceren. ExecTweets is de eerste deal die Twitter geld op gaat leveren.

ExecTweets vertoont "tweets", korte berichten van maximaal 140 karakters, van grote namen uit het bedrijfsleven. Geebruikers kunnen bijvoorbeeld toonaangevende ceo's en cio's uit de industrie terugvinden en lezen wat voor hun belangrijk is. Doordat ze verzameld zijn op een pagina is het makkelijker om te kijken welke topmannen er Twitteren en welke het volgen waard zijn. Eigenlijk fungeert ExecTweets als een soort telefoonboek voor de zakelijke Twitterwereld.

Extern gemaakt

Twitter deed de aankondiging van de sponsordeal op het weblog van de dienst. Volgens Biz Stone, mede-oprichter van Twitter, wordt ExecTweets gemaakt door Federated Media. Zelf zou Twitter teveel bezig zijn met het eigen bedrijf om dergelijke initiatieven uit te rollen.

"Twitter wordt vaker benaderd door merken die interesse hebben om innovatieve ervaringen te sponsoren gebaseerd op verschillende interesses", schrijft Stone. "Maar onze focus en toewijding voor Twitter betekent dat we niet de tijd of de middelen hebben om vergelijkbare diensten te bouwen."

Api

ExecTweets werkt via de api die Twitter aanbiedt. Er zijn veel meer sites die gebruikmaken van dezelfde Twitter api zoals Cursebird, een weergave van alle vloeken op de site. Ook Twackle maakt gebruik van Twitter voor het verzamelen van sportgerelateerde berichten. Zover bekend verdient Twitter geen cent aan die projecten.