Microsoft biedt in de VS en enkele andere landen al langer filmverhuur via Xbox Live aan, maar start daar voor het eind van november ook in Nederland mee. Daarmee is het bedrijf een van de eerste grote technologiebedrijven die zich heeft gestort op het tegen betaling aanbieden van streams en downloads van topfilms in Nederland. Apple, Amazon en Netflix hebben ons land op dit vlak tot nu toe links laten liggen.

In Nederland werken vier grote filmstudio's mee aan het leveren van titels voor het video-on-demand-deel in Xbox Live. Het gaat om Universal, Warner, MGM en Paramount. Gestart wordt met meer dan 100 films, waarna er wekelijks nieuwe films bijkomen. De exacte datum waraop de nieuwe versie van Xbox Live in Nederland beschikbaar komt, wil Microsoft nog niet zeggen. Het bedrijf demonstreert de functies de komende dagen aan de Nederlandse pers.

Zune-logo

De filmverhuur is in de Xbox te vinden via het Zune-menu. De films zijn zowel in standaardkwaliteit als op Full HD-resolutie te bekijken. Gebruikers kunnen kiezen voor een stream of een download. De prijzen van streams en downloads zijn gelijk en worden afgerekend in Xbox-punten. Ongerekend gaat het om iets meer dan 2 euro voor een gewone film en 4 euro voor een HD-titel.

Microsoft Nederland ziet zichzelf op het gebied van video-on-demand als een rivaal voor traditionele tv-aanbieders als Ziggo, UPC en KPN. 'Wij hebben een mooiere user interface dan deze partijen. Ook ondersteunen we meer HD-films', aldus Thijs van Doorn, marketingchef rond de Xbox in Nederland.

'Zonder haperen'

Volgens hem is de Xbox geschikter voor het streamen en tonen van HD-films dan de settopboxen van bijvoorbeeld kabelaars. Tijdens een demonstratie op het Nederlandse Microsoft-kantoor bij Schiphol liet van Doorn zien dat de beelden niet haperen bij het doorspoelen van een stream. 'Een gewone ADSL-verbinding is voldoende om zonder haperingen te kijken.' De Xbox test overigens eerst of de verbinding snel genoeg is. De minimale snelheid heeft Microsoft niet bekendgemaakt.

Microsoft positioneert de Xbox als familie-console. 'Video-on-demand is een belangrijk onderdeel in de strategie om de Xbox te presenteren als de spelcomputer voor de hele familie.' In een Party-modus is het mogelijk om samen met Xbox-vrienden tegelijkertijd naar dezelfde film te kijken en daarover met hun avatars te communiceren terwijl de film doorloopt. 'Dit past bij het doel de Xbox socialer te maken. Het zijn niet alleen pukkelige nerds die in hun eentje zitten te spelen. Je kan er altijd met je vrienden communiceren.'

Zune naar mobiel

De Zune Marketplace mag dan straks ook in Nederland voor films beschikbaar zijn, de Zune HD-mediaspeler verschijnt echter nog niet in ons land, bevestigde Van Doorn. Wel wil Microsoft komend jaar ook films en muziek aanbieden op mobiele telefoons. Steve Ballmer heeft al aangekondigd dat Zune Marketplace ook in Windows Mobile 7 komt te zitten.

Microsoft praat nog met Nederlandse omroepen en commerciele tv-zenders over het aanbieden van on-demand programma's via Xbox Live. In Engeland biedt Sky al zijn programma's aan via Xbox Live. Ook lopen er gesprekken over het beschikbaar maken van bonusmateriaal bij films, vertelde Van Doorn.

Twitter en Facebook

De update van Xbox Live brengt ook een integratie van Twitter en Facebook op de Xbox. Gebruikers kunnen hun Xbox-contacten vinden op beide netwerksites en gebruikmaken van de meeste functies via hun controller. Andersom werkt het ook: Microsoft heeft een Facebook-applicatie voor Xbox Live gemaakt. Game-ontwikkelaars kunnen volgens Van Doorn ook Twittter-functies in spellen inbouwen.

In Nederland staan ongeveer 350 duizend Xbox-consoles. Wereldwijd zijn dat er circa 30 miljoen, waarvan er 20 miljoen online kunnen via Xbox Live. In Nederland is de Xbox minder goed verkocht als de Nintendo Wii, maar populairder dan de Playstation 3 van Sony.