Ballmer zegt dat Microsoft de komende vijf jaar 5 tot 10 procent van de bruto winst van het concern steekt in de zoekmarkt. Afgelopen kwartaal boekte de Windows-producent een bruto winst van 4,4 miljard dollar. De online-activiteiten zijn al jaren goed voor flinke tot forse verliezen. Afgelopen kwartaal verloor Microsoft ruim een half miljard dollar op zijn internetbusiness.

Overigens was die fiscale periode (derde kwartaal van boekjaar 2009) een relatief slechte voor het bedrijf. De algehele omzet en nettowinst zijn voor het eerst sinds jaren gedaald. De bruto winst was een jaar eerder 4,3 miljard, maar heeft in de tussenliggende periodes 5,9 miljard dollar gehaald.

Lange adem, zoals Xbox

Ceo Ballmer laat investeerders nu weten dat hij de zoekmarkt serieus neemt en dat het een kwestie van een lange adem is. Hij trekt de vergelijking met Microsofts game-console Xbox, waar het na jaren - en vele miljarden dollars - eindelijk een positie heeft veroverd. "Je gaat niet in één klap van 8 naar 80 procent. Je moet geduld hebben. We hebben jaren in de Xbox geïnvesteerd en dat levert ons nu aardig wat op."

Eigen zoektechnologie

De topman zegt er spijt van te hebben dat Microsoft niet eerder in de search-markt is gestapt. De MSN-portalsite van de softwareproducent heeft lange tijd de zoekmachine van Yahoo gebruikt, via een deal met zoekmachine Inktomi. Die oudgediende is in 2002 na het uiteenspatten van de internetzeepbel gekocht door Yahoo.

In 2004 kwam Microsoft na anderhalf jaar ontwikkelwerk met een geheel eigen zoekmachine. Ballmer sprak toen de verwachting uit daarmee Google niet alleen te evenaren maar ook te verslaan. Concurrent Yahoo heeft in dat jaar de zoektechnologie van Google ingeruild voor een eigen zoekmachine.