Microsoft heeft de Europese introductie van de draagbare mediaspeler Zune opnieuw in de ijskast gezet. Dat heeft Microsoft-voorman Steve Ballmer gezegd in een interview met het Duitse weekblad Wirtschafts Woche.

Volgens Ballmer verliest Microsoft nog teveel geld op de Zune. "Zover verliezen we alleen maar geld met deze handel, omdat we moeten investeren. Daarom hebben we besloten niet nog een nieuwe markt te betreden. Wanneer dat wel gebeurt, kan ik nog niet zeggen", aldus Ballmer.

Het uitstel is pijnlijk voor Microsoft. De plannen van Microsoft met de Zune waren duidelijk en ook de bijbehorende tijdlijn. Nog vorige week maakte het bedrijf triomfantelijk bekend inmiddels 1 miljoen Zune-spelers verkocht te hebben, daarmee aanduidend dat het product niet door de Ipod van de markt geveegd is, zoals ook wel werd voorspeld.

Microsoft claimt met de Zune in de VS een marktaandeel van 10 procent te hebben bij de verkoop van mediaspelers die zijn uitgerust met een harde schijf.

Ballmer laat doorschemeren niet geheel ontevreden te zijn met de prestaties van de Zune. "Ons belangrijkste doel met de Zune was de markt te betreden, ervan te leren en een innovatie aan te bieden. Om dat te doen is Noord-Amerika de beste markt omdat het onze thuismarkt is en daarmee bekend terrein."

De komende tijd wil Microsoft meer Zune-modellen introduceren. "Het is ons duidelijk dat we ook de diensten rondom de Zune moeten vernieuwen, het moet meer zijn dan alleen een internetwinkel", aldus Ballmer.