Microsoft herhaalt een aloude aanvalstactiek in de zoekmachineoorlog. Want Bing Rewards is niet bepaald de eerste poging uit Redmond om een loyaliteitsprogramma op te zetten. In 2008 begon de saga met 'Live Search Cashback', dat al vrij snel 'SearchPerks' ging heten (met nog meer prijzen), dat op zijn beurt medio 2009 naadloos overging in 'Bing Cashback' maar een jaar later een zachte dood stierf vanwege aanhoudende desinteresse.

Maar daar was 'Bing Rewards' in september 2010. Die naam wordt nu ruim 3 jaar later opnieuw van stal gehaald. Is er dan niets nieuws aan het beloningsprogramma? Jawel. Het is gericht op de mobiele gebruikers. Van de concurrentie. Voorlopig worden namelijk alleen gebruikers van Android en iOS beloond voor hun mobiele Bing-gebruik. Later komt ook het eigen Windows Phone aan bod, schrijft Microsoft. Het nieuwe mobiele Bing Rewards is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland.

Idee is gekocht

De oorsprong van Microsofts beloningsprogramma ligt bij de overname van Jellyfish in 2007. Die webshop hanteerde een origineel e-commerce model waarbij klanten korting kregen op producten doordat het bedrijf hen liet meeprofiteren bij de advertentie-inkomsten. Adverteerders konden bepalen hoeveel ze aan Jellyfish betaalden voor een verkocht product. De webwinkel gaf vervolgens de helft van dat bedrag als korting aan de koper.

Microsoft zag direct heil in het model. "We denken dat de technologie een aantal potentieel interessante applicaties biedt voor onze voortdurende investering in winkelen en handelsplaatsen als sleutelonderdelen van Live Search", schreef Microsoft destijds op zijn blog.

Weinig effect

De toekomst zou anders uitwijzen. Er trokken weinig extra gebruikers naar de zoekmachine, prijsvergelijk-zoekmachine Bountii.com wist het beloningsprogramma op te lichten, terwijl de gebruiker zelf een jaar lang moest Bingen voor één Scrabblespel.

Bing Reward probeert het ditmaal met krediet. Gebruikers krijgen een dashboard waar ze bij kunnen houden hoeveel credits zij bij elkaar hebben gezocht. Deze kunnen worden gedoneerd aan een goed doel (zoals lokale scholen) of ingewisseld voor cadeaubonnen bij onder meer Amazon, Skype en het eigen Xbox.

En jawel, zo schrijft senior marketing manager Alex Danskin bij de aankondiging, het programma zal in de nabije toekomst worden uitgebreid.