Woordvoerder Matt Pilla noemt de actie in de Seattle Post-Intelligencer `stom' en zegt dat het softwareconcern er al weken geleden mee is opgehouden.De campagne tegen kale pc's van Microsoft kwam begin mei aan het licht. Het concern had kleinere pc-bouwers in het westen van de Verenigde Staten per e-mail prijzen in het vooruitzicht gesteld als zij opdrachten voor de bouw van kale pc's, dus zonder Windows erop geïnstalleerd, zouden melden bij Microsoft.Bij orders tot de 250 pc's konden de pc-bouwers vijf Microsoft-spellen tegemoet te zien, bij orders tot 500 pc's een horloge van Fossil en bij opdrachten voor duizend computers viel er een barbecuegrill en tuinstoel te winnen.Microsoft verklaarde, nadat het bericht was uitgelekt, dat de actie slechts bedoeld was om verwarring onder zakelijke klanten over de inhoud van hun licentie weg te nemen. Maar buitenstaanders zagen in de actie eerder een hernieuwde hetze tegen kale pc's, en daarmee tegen bijvoorbeeld computeraars die de voorkeur geven aan Linux.Het softwareconcern heeft nu bij monde van Matt Pilla laten weten dat de bewuste actie slechts een proefprogramma was, waarvan het bedrijf nu zelf toegeeft dat het stom was. Pilla claimt verder dat er `absoluut geen' informatie is overgedragen aan de politie.