Lu werkte tien jaar bij Yahoo en was daar 'vice president of engineering'. Bij Microsoft moet hij de online tak van het bedrijf beter op de rails zetten.

De Online Services Group, verantwoordelijk voor de zoek- en advertentiediensten van Microsoft, heeft in de afgelopen matige groei gekend, ondanks grote investeringen die het bedrijf op dit vlak heeft gedaan. Lu zal onder andere het toezicht houden op de afdeling Advertiser and Publisher Solutions.

Wijzigingen

Naast de advertentieafdeling gaat ook de OSG Finance Group onder het toezicht van Lu vallen. Daarnaast zal Lu nog toezicht houden op de afdeling Online Audience en de afdeling OSG Research and Development. De nieuwe werkzaamheden van Lu zijn hem niet onbekend. Bij Yahoo was de voormalige topman verantwoordelijk voor de ontwikkeling van technologie├źn voor Yahoo's Search en de Marketplace business unit. Voordat Lu in dienst kwam bij Yahoo, in 1998, maakte hij deel uit van de onderzoeksafdeling van IBM.

Technologisch inzicht

De kracht van Lu zit voornamelijk in zijn technologisch inzicht. Dit verklaart waarschijnlijk waarom Microsoft het onderdeel field sales heeft gescheiden van de Online Services Group. Het bedrijf heeft eerder deze week laten weten dat dit bedrijfsonderdeel ondergebracht zal worden binnen de centrale Sales, Marketing and Services Group. De nieuwe OSG sales group zal Consumer and Online gaan heten. Onder Consumer and Online zal ook de afdeling Global Advertising Sales and Services vallen.