Volgens Whittaker zijn browsers en zoekmachines namelijk in de afgelopen twintig jaar nauwelijks geëvolueerd. Het volgende grote internetbedrijf zal op één van deze vlakken de markt compleet opschudden, verwacht de 'technical evangelist'. Hij sprak deze verwachting gisteren uit op het congres Tech Enterpreneurs Week, dat in Londen werd gehouden.

Gefrustreerd

James Whittaker, die zelf eerder in directeur bij Google was, zegt letterlijk: "Ik heb me altijd geïnteresseerd in informatie en ik erger me er wild aan dat browsers nog steeds bestaan. We typen al twintig jaar opdrachten in een kleine tekstbox en dat is weinig veranderd. Al twintig jaar gebruiken we dezelfde mechanismes om onze intenties te vertalen."

Start-ups moeten hun pijlen volgens Whittaker richten op grote spelers om wat te doen aan de manier waarop nu geld verdiend wordt. "Er liggen veel kansen voor op microbetalingen gebaseerde betalingen die verandering brengen in wat we nu doen. Het zal op vlak van monetisatie moeten gebeuren, want informatie is nooit echt gratis. Aan Google geef je al je data - maar die data hoort niet alleen daar thuis."

'Het is niet eerlijk!

De huidige manier waarop op dit moment geld verdiend wordt met internetdiensten, zorgt er volgens de Microsoft denker voor dat de partijen bovenaan de 'voedselketen' extreem rijk worden, terwijl onderop men al blij mag zijn met een baantje. Dat moet volgens Whittaker anders.