Het klinkt tegenstrijdig, maar volgens de ontwerpers van de technologie is een betere beveiliging de basis voor aantrekkelijker diensten. De techniek, bekend onder de veelzeggende codenaam Janus, laat aan de gebruiker dus twee gezichten zien. Kernidee is dat de muziekliefhebber niet meer eenmalig een song hoeft te kopen om op zijn draagbare muziekspeler af te spelen. In plaats daarvan abonneert hij zich voor een vast bedrag per maand om daarbij onbeperkt muziek te kunnen downloaden. Deze is dan echter beperkt houdbaar; het koopmodel maakt plaats voor een huurmodel. Met de huidige mediatechnologie van Microsoft is iets dergelijks nog niet mogelijk. Oorspronkelijk zou Janus al een jaar geleden gerealiseerd moeten zijn, maar inmiddels zijn de eerste tests begonnen. Deze zomer zal er een definitieve versie worden gepresenteerd, zo weet CNet. Voor de muziekdiensten betekent dit de mogelijkheid voor nieuwe abonneemodellen. De meeste commerciële diensten maken, ook in Nederland, gebruik van Windows Media-bestanden. Grote uitzondering is Apple, dat veel succes heeft met zijn iTunes Music Store.