Werknemers van Microsoft hebben een memo hierover ontvangen. Zij zijn dus de proefkonijnen voor de verbeterde zoektechnologie. “Kumo.com bestaat nu alleen binnen het bedrijfsnetwerk. Intern verkeer naar live.com leiden we in de komende dagen om naar deze testsite zodat we genoeg feedback krijgen”, schrijft hoofdonderzoeker Satya Nadella in de memo. Die interne mededeling is onthuld op het All Things Digital-blog van de The Wall Street Journal.

“Kumo is de codenaam die we hebben gekozen voor de interne test”, deelt Nadella mee aan de Microsoft-proefkonijnen. Het bedrijf heeft Kumo echter eind vorig jaar al aangevraagd als merknaam. De verwachting is dan ook dat Kumo te zijner tijd breder zal worden uitgerold.

Achterstand

Microsoft loopt met zijn zoekmachine Live Search ver achter op marktleider Google. De Windows-producent is wereldwijd derde, maar heeft ook een grote achterstand op de nummer twee, Yahoo. Ceo Steve Ballmer van Microsoft wil nog altijd iets samen doen met Yahoo. Dit nadat de door hem ingezette overname is afgeketst.

Kumo.com is een andere verbetering voor Microsofts zoektechnologie dan de laatst getoonde projecten. Op de Techfest 2009-bijeenkomst hebben onderzoekers van Microsoft Research enkele nieuwe snufjes voor Live Search getoond. Daaronder ook de zoekdienst Viveri die deze zomer live moet gaan. De onderzoekers werken ook aan andere zoektechnieken, maar daarvan is niet bekend of en wanneer die echt uitkomen.