Het TownSquare project is in januari van dit jaar binnen Microsoft geïntroduceerd en telt inmiddels meer dan 8 duizend gebruikers.

Het sociale netwerk lijkt uiterlijk sterk op Facebook, het sociale netwerk waar Microsoft in oktober 2007 een belang van 1,6 procent verwierf. Het netwerk wordt gevuld met nieuwsfeeds die via SharePoint zoeken naar informatie, zoals promoties van werknemers. Daarnaast worden gebruikers door TownSquare op de hoogte gesteld wanneer een bestand of document wordt aangepast. Gebruikers hebben daarbij de volledige controle over welke informatie over hen wordt verschaft, meldt ComputerWorld.

Geen actieve reclame

Microsoft maakt niet actief reclame voor het netwerk, maar wil het in plaats daarvan laten groeien door mond-op-mond-marketing. Sinds Chris Pratley, general manager bij Office Labs in januari zo'n 100 werknemers over het netwerk vertelde, is het uitgegroeid tot de huidige omvang van 8.000 gebruikers. Zo'n 700 zijn er dagelijks te vinden.

Inmiddels hebben zich ook al potentiële klanten gemeld die het systeem nu voor gebruik binnen hun eigen bedrijf testen.

Geen product, maar een testplatform

Het netwerk is ontwikkeld door Office Labs, een ontwikkelingsteam binnen Microsoft dat technologieconcepten test. Pratley benadrukt dat TownSquare nog geen product is, maar een platform om de technologie te testen: "Door de dingen die mensen leuk vinden en minder leuk vinden nu al uit te filteren, hebben we al een veel beter product tijdens de release".

SharePoint gewild

Een groot aantal ontwikkelaars heeft al aangegeven dat zij SharePoint zien als de belangrijkste gegevensbron voor informatie waarmee zij hun sociale bedrijfsnetwerk en andere Enterprise 2.0-applicaties willen vullen. Verschillende van deze ontwikkelaars hebben al aangekondigd SharePoint te willen integreren in hun nieuwe producten.