De softwaregigant heeft donderdag bekendgemaakt dat het de garantie op de Xbox 360, waarvan de hardware niet goed werkt, gaat verlengen tot drie jaar. Het gaat om hardwareproblemen die worden aangeduid door drie knipperende rode lampjes op de Xbox 360.

Binnen de verlengde garantieperiode, die ingaat vanaf het moment van aanschaf, zal Microsoft de spelcomputer kosteloos repareren of vervangen. Ook gaat het bedrijf klanten die reeds zelf de reparatie van hun Xbox 360 hebben betaald compenseren.

De actie is een gevolg van 'een onacceptabel aantal reparaties aan Xbox 360-consoles', legt de softwaregigant uit. The New York Times schrijft dat de actie suggereert dat eenderde tot de helft van de spelcomputers niet goed werkt.

Volgens een analist van IDC hebben consumenten de problemen met de Xbox 360 al aangekaart vanaf het moment dat de verkoop van de spelcomputer startte. Microsoft betwist dit. "Het eerste jaar hebben deze klachten ons niet bereikt", aldus Robbie Bach van Microsoft in een conference call. "De laatste paar maanden hebben we een significante verhoging gezien in de vraag naar reparaties, daar reageren wij nu op."

Verlies

De verkoop van de Xbox 360 valt Microsoft wat tegen, zo heeft het bedrijf donderdag toegegeven. Het had gehoopt om eind juni 12 miljoen Xbox 360's te verkopen. De verkoop is echter blijven steken op 11,6 miljoen.

Microsoft verkoopt, net als Sony met zijn Playstation 3, de Xbox 360 met verlies. Het bedrijf moet zijn winst dan ook halen uit de verkoop van spellen. Analisten zijn dan ook van mening dat de garantieverlenging een verstandige zet is. "Microsoft moest dit wel doen. Als de spelcomputer in veel gevallen niet goed werkt heb je een hoop ontevreden klanten. En nog belangrijker klanten die geen spellen kopen", zegt analist Matt Rosoff van Directions on Microsoft, een onafhankelijk analistenbureau dat Microsoft in de gaten houdt. Toch is Rosoff niet overtuigd dat het kwaad niet al is geschied.