Microsoft heeft nu besloten niet verder te gaan met het concept. De laatste horloges met daarop de MSN Direct services zijn verkocht en er worden geen nieuwe modellen meer gemaakt.

Data via FM-band

SPOT horloges ontvangen via de FM-band gegevens zoals weerberichten en nieuwskoppen. Eigenaars van een SPOT-horloge konden daardoor altijd van de laatste nieuwtjes op de hoogte zijn.

De techniek is nooit echt van de grond gekomen, en de verkoopcijfers bleven eveneens achter. Reden hiervoor is volgens kenners het feit dat de dekking van SPOT behoorlijk beperkt was. Bovendien vereiste het horloge een data-abonnement van 39,95 doller per jaar.

Naast horloges had Microsoft ook andere plannen met de technologie. Zo voorspelde Bill Gates bij de onthulling van de technologie in 2002 dat er ook informatieve koelkastmagneten en wekkers zouden komen.

Nieuwe mogelijkheden

Microsoft gaat wel op zoek naar nieuwe toepassingen voor SPOT. Jon Canan, hoofd MSN Direct: "Wij hebben geen directe plannen om een nieuwe versie van de Smart Watch te maken, omdat we ons op dit moment vooral richten op andere onderdelen van ons bedrijf". Canan voegde daar nog aan toe dat de feedback die het bedrijf heeft ontvangen over de Smart Watches, zal worden meegenomen in de ontwikkeling van nieuwe apparaten, maar dat dit waarschijnlijk geen horloges meer zullen zijn.

Geen verrassing

Het besluit van Microsoft hing al langer in de lucht. De ontwikkeling van nieuwe applicaties voor de Smart Watch ligt al enige tijd stil en het laatste model werd ontwikkeld in 2006 door fabrikant Abacus.

Ook deze horloges zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar. In een laatste poging om het project nieuw leven in te blazen, sprak Bill Gates in 2006 nogmaals zijn vertrouwen uit in SPOT. De miljardair liet weten dat zijn bedrijf zou blijven werken aan "een verbeterde distributie van het signaal, om de service beter te kunnen laten functioneren".