Microsoft veegt de vloer aan met het nieuws dat Forrester Research deze week naar buiten bracht. Op basis van 63 ondervraagde zakelijke Microsoft-klanten stelde het onderzoeksbureau dat een kwart van de zakelijke gebruikers dat gebruikmaakt van Software Assurance het onderhoudscontract niet wil verlengen.

"Het gaat hier om een niet representatief onderzoek, want het gaat slechts over een klein deel van onze klanten", reageert Microsoft in een verklaring tegenover Webwereld. "En het verschilt nogal van de feedback die wij binnenkrijgen", aldus de softwaregigant.

Volgens Forrester is een groot aantal klanten op zoek naar alternatieven en is 60 procent van de contracten in het eerste halfjaar niet verlengd omdat veel klanten Software Assurance economisch gezien niets vinden toevoegen.

"We weten dat klanten met tenminste één Software Assurance tevredener zijn met hun relatie met Microsoft. Software Assurance is een pakket diensten waarmee bedrijven de aankoop, uitrol, gebruik en beheer van software kunnen beheren", aldus Microsoft.

Om aan te tonen dat het goed gaat met Software Assurances, schrijft Microsoft dat het in het eerste halfjaar meer dan 1,5 miljoen licenties voor Microsoft Desktop Optimization Pack aan Software Assurance-klanten heeft verkocht. Verder zijn er meer dan 39.000 Software Assurance-klanten in aanmerking gekomen voor trainingsbonnen.

Tot slot heeft Windows Vista Enterprise het aantal 'Enterprise Agreements' doen toenemen, stelt Microsoft. Naar eigen zeggen vernieuwt ongeveer driekwart van de bestaande zakelijke gebruikers zijn Enterprise Agreements en komt dat overeen met de verwachtingen.