Volgens Microsoft-directeur Steve Ballmer verdient zijn bedrijf inmiddels 2 miljard dollar per jaar met online reclame.

Het bedrijf ligt hiermee nog altijd fors achter op Google en Yahoo. Toch weet het inmiddels bijna 5 procent van zijn inkomsten via online advertenties te verdienen. De nadruk op online advertenties is onderdeel van het grotere plan om Microsoft te veranderen van een echt softwarehuis naar een wereldleider in online media.

Al jaren probeert Microsoft zijn positie op de online advertentiemarkt te versterken. Net als rivalen Google en Yahoo zet het sterk in op advertenties rondom zoekresultaten. Google domineert deze markt. Dit bedrijf haalde vorig jaar ruim 6 miljard dollar binnen met online advertenties, tegen ruim 4,5 miljard dollar bij Yahoo.

Ballmer verwacht dat de opbrengsten uit online reclame snel zullen stijgen. "Ik verwacht dat opbrengsten uit online advertenties het snelst groeiende onderdeel van Microsofts inkomsten-mix over de komende jaren zal zijn", aldus Ballmer.

Exacte groeicijfers van Microsofts online reclameinkomsten zijn er niet. Volgens Joanne Bradford, Microsofts vice-president voor online reclame, is het doel voor de komende jaren echter helder: een verviervoudiging binnen 3 jaar.