Het softwarebedrijf adverteerde in Britse tijdschriften met de vraag `Weighing the cost of Linux vs. Windows? Let's view the facts'. De advertentie is een reactie op een eerdere advertentie van IBM die beweerde dat een Linux-server meer dan tien keer zo voordelig is als een Windows-server. Om deze claim te weerleggen liet Microsoft een consultancybureau een test uitvoeren met een IBM z900-mainframe met Linux en een systeem met twee Intel Xeon 900 MHz cpu's met Windows Server 2003. Conclusie: Linux is ruim tien keer duurder dan een Windows-server. De Advertising Standards Authority (ASA), een soort Britse reclame code commissie, vindt deze vergelijking niet correct. De keuze van de hardware had beter gekund. Zo is een IBM z900 mainframe met Linux in aanschaf al een stuk duurder dan het andere systeem. Bovendien zouden de twee systemen niet gelijk presteren, schrijft de ASA in haar oordeel. "De leus van Microsoft impliceert dat de vergelijking alleen gaat over de prestaties van de software Windows en Linux, en niet dat de prestaties in combinatie met bepaalde hardware worden vergeleken." De klacht dat de claim van Microsoft onjuist is, is daarom ook gegrond verklaard. De ASA vindt de advertentie misleidend en heeft Microsoft opgedragen de campagne in Engeland aan te passen. De onderzoeksgegevens van Microsoft zijn ook in het Nederlands gepubliceerd. Update, 14:40 uur: Link naar Microsoft Nederland toegevoegd.