TV Cabo – een onderdeel van Portugal Telecom en het grootste Portugese kabelbedrijf– gaat gebruikmaken van software van Microsoft voor haar interactieve televisiediensten. Deze moeten begin volgend jaar worden geïntroduceerd. De Microsoft-software zal zowel gebruikt worden in de servers als de set-top boxes die in de huiskamers worden geplaatst. Vooral dat laatste is erg belangrijk voor Microsoft, dat tot nu toe in Europa achter de feiten heeft aangelopen in dit marktsegment. Andere spelers – zoals OpenTV en Canal Plus – hebben al miljoenen set-top boxes aan de man gebracht. De toetreding tot de Portugese markt is eindelijk een voet tussen de deur. De Europese markt voor set-top boxes is nu nog niet erg groot. Momenteel zouden er volgens Forrester zeven miljoen Europeanen naar interactieve digitale TV kijken. In 2005 zullen dit er echter al 80 miljoen zijn. De kastjes van TV Cabo kunnen fungeren als digitale video, maar zijn ook geschikt voor video-on-demand, e-commercediensten en online banking. Microsoft is meer van plan in Europa. Zo wil de softwaremaker 3 miljard dollar te steken in de Britse kabelaar Telewest, in ruil voor een aandeel van bijna 30 procent. Deze plannen worden echter – zoals alle stappen van Microsoft – nauwlettend in de gaten gehouden door eurocommissaris Mario Monti. Hij is bang dat Microsoft op deze manier zal trachten de keuze van de technologie voor digitale TV te beïnvloeden.