De maker van Windows Mobile, waarvan binnenkort de nieuwe versie 6.5 uitkomt, streeft naar een 'premium store'. Microsoft dringt er bij softwaremakers op aan dat ze voor hun apps vragen wat die waard is en niet wat de markt lijkt te eisen. De succesvolle iTunes App Store van concurrent Apple heeft veel laaggeprijsde apps. Sommige makers daarvan zijn miljonair geworden met een 1 dollar-app.

Minder voor meer

Toch zoekt Microsoft het hogerop. Ict-nieuwssites Techtree en Techflash melden dat het bedrijf op workshops voor developers de deelnemers al heeft gevraagd prijzen voor hun apps wat hoger in te zetten. Manager Loke Uei van het Mobile Developer Experience Team van Microsoft: "Het is geheel aan jullie om de prijs te bepalen, maar wij willen graag uitdragen dat je meer verdient met het verkopen van applicaties, dan van een uitverkoop in een 'dollar store'."

De boodschap is dat je beter een half miljoen apps voor 10 dollar per stuk kunt verkopen dan een miljoen stuks voor slechts 1 dollar. Met een duurdere app valt meer te verdienen, aldus Microsoft. Daarom ook dat Microsoft geboekte omzet meetelt als factor in de wedstrijd die het uitschrijft voor apps in zijn komende online-winkel.

Later dit jaar

De appstore voor het smartphonebesturingssysteem van Microsoft is in september vorig jaar al aangekondigd. Sindsdien werkt het bedrijf aan zowel de winkel zelf en de certificering van apps daarvoor als aan Windows Mobile 6.5. De Skymarket-winkel moet dit jaar nog de deuren openen. De nieuwe versie van het smartphonebesturingssysteem verschijnt ook dit jaar, mogelijk al in oktober.

Volgens geruchten komt er begin volgend jaar een flinke update die multitouch-mogelijkheden brengt, waarna in 2010 ook de volledig nieuwe versie 7 uitkomt. De speculatie is dat Microsoft 6.5 inzet voor de massamarkt van goedkopere toestellen en dat het met 7 serieus de concurrentie aangaat met de iPhone van Apple en de Blackberry van RIM.