Het bedrijf heeft al verschillende pogingen gedaan om marktaandeel weg te snoepen bij Google, vooralsnog zonder veel resultaat. Het Live Search cashback programma moet hier verandering in brengen.

Microsoft wil geld uitkeren aan gebruikers die producten vinden via de Live Search van het bedrijf en vervolgens ook daadwerkelijk aankopen. De nieuwe strategie toont aan dat Microsoft geen enkel middel onbenut laat de concurrentie met de marktleider aan te gaan.

Gedeelte aankoopprijs terug

Het plan is om gebruikers een gedeelte van de aankoopprijs terug te geven. Dit gedeelte kan variëren van twee procent tot meer dan dertig procent. Om dit project te kunnen realiseren heeft Microsoft een groot aantal verkopers bereid gevonden tot deelname. Tussen deze bedrijven bevinden zich grote (Amerikaanse) namen als boekhandel Barnes & Noble, het warenhuis Sears, doe-het-zelfzaak Home Depot, elektronicawinkel J&R Electronics, en de handel in kantoorbenodigdheden Office Depot.

Meer aandacht

Het is niet voor het eerst dat een zoekmachine probeert om middels betalingen gebruikers aan zich te binden. Zo bestonden tijdens de internethype zogenaamde 'pay-to-surf' bedrijven. De resultaten van dit soort businessmodellen zijn zeer wisselend.

Voor een grote speler als Microsoft liggen de zaken uiteraard iets anders, alleen al omdat het initiatief op veel meer aandacht kan rekenen dan bij onbekende zoekmachines. Van Baker, vice president bij onderzoeksbedrijf Gartner ziet mogelijkheden: "Als de bedragen die consumenten kunnen ontvangen redelijk zijn, en het lijkt erop dat dat zo is, dan zou dit daadwerkelijk iets kunnen zijn dat consumenten over de streep trekt. Het kan echter ook averechts werken, wanneer consumenten voornamelijk Google gebruiken, maar heel even overstappen op Live Search wanneer ze een aankoop willen doen."

Geen looptijd

Het is niet bekend hoeveel geld Microsoft heeft uitgetrokken voor het project en hoe lang het precies zal gaan lopen. Wel is duidelijk dat het gebruik van de dienst niet geheel vrijblijvend is. Deelnemers moeten zich registreren voor een Live Search cashback-account om aanspraak te kunnen maken op het geld.

Om producten te kunnen vinden die meedoen aan het cashback-programma kunnen gebruikers zoeken via de Live Search Cashback website. In de reguliere zoekresultaten zullen de producten zijn aangegeven door een speciaal pictorgram.

Aanval op marktaandeel

De nieuwe strategie van Microsoft is een hernieuwde poging om meer grip op de markt voor zoekmachines te krijgen. Het overnamebod op Yahoo hetzelfde doel voor ogen.

Eind 2005 sprak Microsoft-topman Bill Gates al over de mogelijkheid van een dergelijke programma. Gates sprak over de grote hoeveelheid geld die Google verdient met haar zoekmachine en gaf aan dat Microsoft haar bezoekers in de toekomst wellicht zou belonen met behulp van geld of gratis software.