"Er ontbreken nog features", zegt Bob Muglia, directeur van de servers en tools-afdeling bij Microsoft tegen de IDG News Service. Microsoft is van plan de achterstand in de komende 12 tot 18 maanden in te lopen. In dat tijdsbestek moet het merendeel van de ontbrekende functionaliteit worden toegevoegd.

Microsoft heeft recent ondersteuning voor geolocatie-co├Ârdinaten toegevoegd aan zijn database SQL Server en Azure ondersteunt nu ook .NET versie 4. Andere functies, zoals SQL Server Integration Services, zijn nog geen onderdeel van de Azure-versie. Ook monitoring binnen de cloud is nog niet volledig tot wasdom gekomen bij Azure.

Infrastructuur

De reden voor de vertraging is volgens Muglia dat Microsoft veel tijd en energie heeft gestoken in het inrichten van een goede infrastructuur voor Azure. Die ondergrond heeft ook de mogelijkheid om automatisch te schalen indien nodig of om uitval van servers automatisch op te vangen. "Het bouwen van het platform op deze wijze ging ten koste van de functionaliteit die nu nog niet beschikbaar is."

Microsoft bouwt zijn cloudplatform op wereldniveau, benadrukt Muglia. Een voorbeeld is de Azure-editie van SQL Server, die werkt via duizenden computers verspreid over zes datacenters overal ter wereld. Volgens Muglia draait geen enkel ander bedrijf zo'n database op zo veel distributed servers.

Overschakelen

Tegen het eind van dit jaar biedt Microsoft de mogelijkheid om serverprogramma's die nu op Windows Server draaien zonder extra instelwerk over te schakelen naar Windows Server Azure. Volgens Muglia verplaatsen bedrijven tot nu toe vooral applicaties voor e-mail en kennisdeling naar de cloud. Complexere programma's vinden nog weinig de weg naar de cloud.

Azure is in februari dit jaar live gegaan. Momenteel zijn het in Nederland vooral partners van Microsoft die met Azure experimenteren, zei Bram Veenhof, architect bij de developer-groep van Microsoft, in maart nog tegen Webwereld. Enkele tientallen organisaties zijn momenteel aan het testen met Azure. Het gaat het om bedrijven als Shell en KLM, maar ook om hogescholen en universiteiten.